Dit jaar organiseerde de opleiding Technische Bedrijfskunde van InHolland Alkmaar een internationaliseringsweek genaamd At Home. Tijdens deze week werden studenten Technische Bedrijfskunde gekoppeld aan de ondernemende vluchtelingen die we bij Pangea begeleiden. Samen werkten zij aan de verfijning van businessplannen en leerden zij meer over elkaars culturen.
Op de eerste dag van de internationaliseringsweek werden de studenten gekoppeld aan de ondernemers. Dankzij deze matchingsessie werkten ze de rest van de week in kleine teams aan de verbetering van de businessplannen. De volgende dag werd afgetrapt met een training interculturele communicatie, gegeven door Dafne van Baarle. Na deze presentatie deelden ondernemers hun verhalen met de studenten. Zij vertelden over hun thuisland, wat er daar speelt en over de cultuurverschillen met Nederland. Vervolgens organiseerden de studenten een blinddoekspel om op een leuke manier snel onderling vertrouwen op te bouwen.
Interculturele communicatie
Op dag 3 gaven ondernemer Shadi en businesscoach Marcel een presentatie over het belang van taal en netwerken. Ze benadrukten waarom taal zo belangrijk is en hoe je dit kunt beheersen, evenals hoe je ermee als (nieuwkomende) ondernemer een netwerk kunt opbouwen. Het belang van taal en non-verbale, interculturele communicatie in netwerkgesprekken werd tijdens deze dag duidelijk.
Voorbereiding op de eindpresentaties
Vervolgens werkten de studenten en ondernemers samen aan de voorbereidingen voor de afsluitende presentaties op dag 5. Tijdens deze presentatie zouden de ondernemers hun verbeterede businessplannen tonen. Als afsluiting van de dag hadden de studenten een pubquiz samengesteld met vragen over de thuislanden van de ondernemers en de Arabische taal. De ondernemers waren dit keer de docenten!
Een blik op de toekomst
De laatste dag startte met een terugblik door de ondernemers: wat waren hun verwachtingen van de week en hoe hebben zij het ervaren? Alle ondernemers gaven aan erg positief te zijn. Voor hen was het een week vol nieuwe ideeën, waardevolle netwerken en teambuilding. Na deze reflectie was het tijd voor de eindpresentaties. Diverse branches waren vertegenwoordigd: van design tot interieur en voedingssupplementen. Na de presentaties konden de studenten nog vragen stellen om de ondernemers verder op weg te helpen. Na de eindpresentaties was het voor de ondernemers een stuk duidelijk welke toekomststappen zij kunnen zetten.
Het verhaal van Nardos
De hele week vond plaats in de nieuwe conceptstore NAS op het station van Alkmaar. Deze winkel is geopend door Nardos Aron. In 2016 kwam Nardos naar Nederland met slechts één droom: ondernemer worden. Dankzij de hulp van Pangea is die droom nu werkelijkheid geworden, en heeft ze haar eigen winkel op het station. Met haar roots in Eritrea verzorgt zij in haar winkel koffie, ontbijt en verkoopt ze Oost-Afrikaanse producten. Tijdens de internationaliseringsweek verzorgde Nardos de lunch voor de studenten en ondernemers en deelde zij haar inspirerende verhaal over hoe ze begon als nieuwkomer in Nederland en nu een trotse winkeleigenaar is.